Izbrani nasveti
•24. November 2021
Napadi hekerjev na podjetja se iz leta v leto krepijo, samo lani se je število incidentov po svetu povečalo že več desetkrat. Kibernetski incident se zgodi vsakih 39 sekund. 90 % napadov hekerji usmerjajo v mala in srednja podjetja. Škoda ob napadih je velika, nekateri podatki nepovratno izgubljeni.
Ocena za Slovenijo: prijavljen je le vsak deseti napad.
Nasvet strokovnjakov: informatike in vlaganja v kibernetsko varnost ne jemljite kot nepotreben strošek. Pripravite oceno pripravljenosti na kibernetski napad. Testirajte odpornost vaše zaščite. Krepite ozaveščenost zaposlenih. Povežite se z dobrimi strokovanjaki.
Industrijska okolja in industrijska infrastruktura (operativna tehnologija) postajajo vse bolj privlačne tarče za hekerje. Lani je bila 2000 % rast števila incidentov. V svetu se vsakih 39 sekund zgodi vdor v sistem, letno je kompromitiranih več kot 30 % vseh računalnikov. Strošek kibernetskega kriminala dosega 6 tisoč milijard ameriških dolarjev, pravi Dalibor Vuković, produktni vodja pri Telekomu Slovenije, certificiran etični heker in specialist za kibernetsko varnost z več mednarodno priznanimi certifikati.
Lani je bilo v Sloveniji skoraj 2800 prijav kibernetskih napadov (prijave zbira SI-CERT, nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost), skoraj šestkrat več kot leta 2010. “Dejansko jih je vsaj desetkrat več, kajti podjetja preprosto ne prijavljajo napadov; gre za strah pred poslovno in siceršnjo sramoto,” pravi Dalibor Vuković. Napadi izkoriščajo najbolj ranljive točke: šibka gesla, privilegije nadpovprečnega uporabnika (lastnik, direktor), nešifrirane podatke v omrežju, varnostne napake v programski opremi. Napadalci se radi poslužujejo tudi tehnike SQL injection.
Kaj je SQL injection? Z umestitvijo zlonamerne kode v baze podatkov hekerji pretentajo zaščito in obidejo varnostne nastavitve. Na ta način vam lahko uničijo baze podatkov.
V prihodnje bo naslednja velika tarča internet stvari, v katerega je bilo leta 2019 vključenih skoraj 36 milijard naprav po svetu. Leta 2024 jih bo vključenih 83 milijard, poudarja Rajko Novak iz podjetja Smart Com, člana SBC — Kluba slovenskih podjetnikov, kjer deluje več kot 60 strokovnjakov za kibernetsko varnost, zanesljivost IT omrežij in podatkovnih centrov.
Kibernetska varnost mora postati temelj strategije poslovanja slehernega podjetja. Podjetja si namreč kraje/odtekanja podatkov in/ali denarja, zaustavitve sistemov - in s tem povezane izgube ugleda v javnosti - danes ne morejo privoščiti, poudarja Novak. Veriga je močna toliko, kot je trden njen najšibkejši člen. Navadno je to človek.
Vlaganje v informatiko in varnostne rešitve je za mnoge še vedno nepotreben strošek. Na vseh ravneh podjetja, od zgoraj navzdol, je pomembno spreminjati zavest, da gre za vitalno področje, ki sodi na najvišjo strateško raven podjetja. Podjetje mora zato:
"Sodobna kibernetska zaščita je večslojna, od stalno fizične do reakcijske in tudi povsem preventivne," poudarja Dalibor Vuković.
"Povprečno oškodovanje pri spletnem nakupovanju v lažnih trgovinah je 1.400 evrov. Izsiljevalski virusi pričakujejo okoli 10.000 evrov odškodnine. Pri kriptovalutah so izgube zaradi goljufij v povprečju 20.000 evrov. Pri vrivanju v poslovno komunikacijo (BEC) so povprečna oškodovanja okoli 19.000 tisoč evrov," je podatke SI-CERT-a povzela Nika Prhaj iz Zavarovalnice Triglav
Mala in srednja podjetja so lahke tarče, vanje je usmerjeno več kot 50 % napadov. Ugotovitve kažejo, da 1 % izgube ugleda vodi v 3 % upad padca prodaje, pravi Nika Prhaj. Pri Zavarovalnici Triglav podjetjem pomagajo z zavarovanjem kibernetske zaščite. Zavarovani sta lastna škoda in škoda tretjih, vključena je tudi asistenca.
1 % izgube ugleda vodi v 3 % padca prodaje
Zavarovanje zajema kritje naslednjih stroškov:
Kakšne so premije pri zavarovanju kibernetske zaščite? Za malo ali srednje podjetje, ki se, na primer, ukvarja s trgovinsko dejavnostjo, bi za zavarovalno vsoto 100.000 evrov premija znašala približno 700 evrov. Za zavarovalno vsoto 250.000 evrov bi bila premija približno 1.100.
Premija se sicer določa individualno, za vsako podjetje posebej. Odvisna je od dejavnosti, prometa, števila zaposlenih, vrste podatkov in nekaterih drugih dejavnikov,pojasnjujejo pri Zavarovalnici Triglav.
Nasvet je bil predstavljen na dogodku za člane SBC Kibernetska varnost: Kako izbrati pravega strokovnjaka?, ki je 18. novembra potekal v SBC Loungeu.